Hur kan vi hjälpa dig?

Vi strävar alltid efter att ge dig den bästa möjliga servicen!
Kontakta oss direkt eller sök ditt svar i ”Vanliga frågor” längre ner.

Besöksadress
S A Norlings Gata 38
Skara 532 88

Våra öppettider

Måndag – Torsdag 08.00-16.30
Fredag  08.00-16.00

 

Lunchstängt 12:00-13:00
Dag före röd dag: Öppet till 14:00

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren till vanliga frågor. Kanske finner du svaret på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss.

Fakturafrågor

Varför debiteras jag energiskatt på min nätfaktura?

Riksdagen har beslutat att skattskyldigheten för energiskatt på el ska flyttas från elhandelsföretagen till elnätsföretagen från den 1 januari 2018.

Flytten av skatten innebär inga ökade kostnader för dig som kund, men att skatten du redan betalar till ditt elhandelsföretag hamnar på fakturan från ditt elnätsföretag istället. Fakturan från ditt elhandelsföretag blir alltså lägre, medan fakturan från ditt elnätsföretag blir högre.

Avgifter till staten består av elsäkerhets-, nätövervaknings- och beredskapsavgifter på totalt 57,5 kronor per år (källa: Elsäkerhetsverket). Om du vill veta mer om energiskatten på el i Sverige hänvisar vi dig till Skatteverket.

Jag tycker beloppet på min faktura är högre än vanligt. Vad kan det bero på?

Svar: Här finns det några olika saker du kan kontrollera för de olika nyttigheterna.

Elhandel:
Avtal: Har du ett anvisat elpris? Teckna ett avtal med valfri elhandelsleverantör för att få bättre pris på den elen du använder. Du ser vilket avtal du har med Billinge Energi på baksidan av din faktura. Har du en annan leverantör, kontakta dom för att få information om ditt avtal.

Läs mer om anvisat elpris här

Förbrukning: Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Oftast är förbrukningen något högre under vintern då det är mörkt och kallt.
Har du installerat någon ny elapparat som kan bidra till den ökade förbrukningen? Om du nyligen installerat t.ex. disk eller tvättmaskin ökar det oftast förbrukningen. Du kan också granska dina vitvaror. Gamla vitvaror förbrukar i regel mer energi än nya och man kan i längden tjäna på att byta ut dom.
Förbrukningen kan vara preliminärberäknad vilket innebär att vi inte har någon faktisk förbrukning att debitera. Då beräknas en preliminär förbrukning som vi debiterar och justerar så snart vi fått ett faktisk förbrukningsvärde för den perioden. Du ser om din förbrukning är beräknad på baksidan av din faktura.

Vatten & avlopp:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Har du nyligen installerat något som förbrukar vatten kan det vara anledningen till den ökade förbrukningen. Att ni blivit fler i hushållet kan också öka förbrukningen.
Läs mer om hur du kan spara på vattnet

Kontrollera om du kan ha en vattenläcka som kan ha ökat förbrukningen.
Läs mer om läckage

Fjärrvärme:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Förbrukningen är oftast högre under den kallare perioden på året och kan skilja en del från år till år beroende på temperaturen för säsongen.

Jag har tappat bort min faktura. Kan jag få en ny?

Svar: Självklart! Kontakta oss på kundservice så skickar vi en kopia via mejl eller post.

Hur anmäler jag e-faktura?

Svar: Du kan enkelt anmäla e-faktura direkt i din internetbank eller kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Vilket bankgironummer ska jag betala till?

Svar: Du betalar din faktura till BG 511-0705.

Varför fungerar inte mitt autogiro?

Svar: Om ditt autogiro inte fungerar kan det bero på att din ansökan inte ännu blivit godkänt hos Bankgirocentralen (BGC).
Om du skickar din anmälan kort inpå fakturautskicken kan det dröja till nästa faktura innan det är aktiverat. Om det är några uppgifter som inte godkänns av BGC kommer vi att kontakta dig.

Har ditt autogiro fungerat tidigare men inte gjort det denna gång, kontrollera att det funnits pengar på kontot dagen då betalning skulle ske.
Fanns det inte det betalar du fakturan manuellt, kontakta oss på kundservice för att få ett OCR-nummer.

Hur anmäler jag autogiro?

Svar: Du kan enkelt anmäla autogiro direkt via vår hemsida om du har e-legitimation. Har du inte det kan du ladda ner en medgivandeblankett för utskrift eller kontakta du oss på kundservice så skickar vi en medgivandeblankett till dig.
Läs mer om autogiro här

Hur fungerar autogiro?

Svar: Autogiro innebär att på förfallodagen dras totalsumman på din faktura automatiskt från det konto du anmält till oss. Du behöver endast se till att det finns pengar på kontot så sköts betalningen av sig själv, väldigt smidigt!

Jag har ingen inbetalningsavi på min faktura. Varför?

Svar: Då betalas din faktura med autogiro och du behöver ingen inbetalningsavi. Kontakta oss på kundservice om du vill ändra betalsätt.

Hur läser jag min faktura?

Svar: Vi har tagit fram en fakturaförklaring för att du enklare ska kunna läsa din faktura. I nedan länk kan du se hela förklaringen.
Se fakturaförklaringen

Elnät

Har jag en normal energiförbrukning?

Svar: Alla hushåll har olika energiförbrukning och det kan bero på flera saker. Vi har två olika sidor som kan hjälpa dig.
En för att du ska kunna jämföra din egen energiförbrukning med genomsnittet i Sverige och en där vi delar med oss av en del energispartips.

Jämför din förbrukning med genomsnittet i Sverige
Ta även del av våra spartips!

Varför betalar jag två elavgifter (Elnät och Elhandel)?

Svar: Svensk Energi har tagit fram en broschyr för att du som kund ska få bättre kunskap om de olika avgifterna för elmarknaden.
Läs broschyren ”Din kontakt med elföretagen”
Read the english version ”Your contact with electricity companies”

Besök gärna deras hemsida om du vill läsa mer om Sveriges energi.
www.svenskenergi.se

Jag vill byta min säkring. Hur fungerar det?

Svar: Som fastighetsägare kontaktar du en elinstallatör som hjälper dig med bytet och rapportering till oss.

Jag har ingen ström. Vem kontaktar jag?

Svar: Kolla gärna om det enbart är du som är drabbad. Är det bara du kontaktar du som hyresgäst din hyresvärd som får åtgärda problemet. Du som fastighetsägare kontaktar en elektriker.

Är det fler som är drabbade? Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan nedan.
Lämna din felanmälan här

Fjärrvärme

Jag har ingen värme/varmvatten. Vad har hänt?

Svar: Kolla först efter driftinfo i toppen av vår hemsida. Har vi ett känt driftstopp annonseras det alltid där. Finns ingen driftinfo ser nästa steg olika ut beroende på om vi äger din växlare eller inte.
Äger vi din växlare ska du kontakta oss på kundservice för att boka en felsökning. Vi äger oftast växlaren i större fastigheter.
Om vi inte äger din växlare kontaktar du en valfri fackman som hjälper dig att felsöka.
Är du osäker på om vi äger din växlare eller inte? Kontakta oss på kundservice eller lämna en felanmälan nedan så kontaktar vi dig.

Lämna din felanmälan här

Kan jag ansluta mig till fjärrvärmenätet?

Svar: I dagsläget har vi inte någon större utbyggnad av fjärrvärmenätet planerad men vi ansluter enskilda fastigheter om intresse och möjlighet finns. Kontakta oss på kundservice om du är intresserad!

Stadsnät

När kommer ni ansluta mitt kvarter?

Svar: Har du redan anmält intresse och tecknat avtal kan du se kölista för Skara på Openbits hemsida. Se kölistan här

Är du intresserad av fiber och vill veta mer? Läs mer på Openbits hemsida

Vart vänder jag mig för frågor om min bredbands- eller tv-tjänst?

Svar: Du vänder dig till din tjänsteleverantör för bredband- och/eller tv-tjänster.
Har du Fastbit som tjänsteleverantör debiteras avgiften av oss men vid frågor som rör själva tjänsten kontaktar du Fastbits kundservice.
www.fastbit.se

Vad kan jag välja för utbud efter jag anslutit mig?

Svar: Alla olika utbud av tjänsteleverantörer kan du läsa mer om på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice så hjälper dom dig att hitta rätt utbud just för dig.
www.openbit.se

Jag vill ansluta mig till stadsnätet. Hur gör jag?

Svar: Du kan läsa mer på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice för att få personlig hjälp.

www.openbit.se/connect

Vatten och avlopp

Jag har inget vatten i kranen. Vad har hänt?

Svar: Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan.
Lämna din felanmälan här

Vattnet är grönt i kranen. Är det farligt?

Svar: Grönt vatten beror på en läcka i fjärrvärmeväxlaren. Den gröna färgen är ofarlig och är tillsatt för att hitta läckor.
Gör en felanmälan om läckan så att vi får kännedom om problemet.

Lämna din felanmälan här

Mitt vatten är grumligt eller brunt. Är det farligt?

Svar: Det vanligaste som hänt när vattnet är grumligt eller brunt är att det kommit med avlagringar av järn i vattnet och det är ofarligt.
Normalt försvinner det efter en stunds spolning i kranen. Undvik vittvätt om vattnet är missfärgat då järn kan färga textilier.

Jag vill ansluta mig till kommunalt vatten. Hur går jag till väga?

Svar: Kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig att komma i kontakt med rätt person.
Vill du göra en servisanmälan laddar du ner vår servisanmälan och skickar in den till oss med frisvar.

Skara Energi AB
Frisvar
532 88 SKARA

Ladda ner servisanmälan här

Övriga frågor

Jag vill beställa en extra tömning av slambrunnen. Vem kontaktar jag?

Svar: Kontakta Rang-Sells kundservice för frågor angående din slamtömning.
Gå vidare till Rang-Sells hemsida

Hur ofta töms min slambrunn?

Svar: Enskilda avlopp ska tömmas minst en gång per år. Kontakta Rang-Sells kundservice för frågor angående din slamtömning.
Gå vidare till Rang-Sells hemsida

Jag vill ha ändra mitt sopabonnemang. Hur går jag tillväga?

Svar: Du tar då kontakt med SUEZ (f.d. SITA) som hjälper dig att ändra ditt abonnemang.

Gå vidare till SUEZ hemsida

Mina sopkärl blev inte tömda. Vem kontaktar jag?

Svar: Du kontaktar SUEZ (f.d. SITA) kundservice för att anmäla en missad tömning.

Gå vidare till SUEZ hemsida

När töms mina sopkärl?

Svar: För frågor angående ditt sopabonnemang kontaktar du SUEZ (f.d. SITA).

Gå vidare till SUEZ hemsida

Kan jag ladda min elbil i Skara?

Svar: Självklart! Vi har två laddstationer i Skara än så länge. En på S A Norlings gata 38, vid vår gästparkering. Den andra är placerad bakom ICA Kvatum Munken, vid deras parkering. Vid varje laddstolpe finns två platser och de är tillgängliga dygnet runt. De är Garo Typ 2 stolpar (1-fas, 7,4 kW).

Jag ska flytta till Skara. Vad behöver jag anmäla till er?

Svar: Välkommen till Skara! Vi hjälper dig att teckna avtal för bland annat el, vatten, fjärrvärme, sophämtning och slamtömning. Antalet tjänster beror på vilken bostad du flyttar in i.

Gå vidare till formuläret för att teckna de avtal för tjänster som finns för din bostad.

Du kan också kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med hela anmälan!

Jag ska gräva. Hur får jag reda på vart alla ledningar finns?

Svar: Det får du enkelt reda på genom tjänsten Ledningskollen. Du gör en begäran om ledningsanvisning på ledningskollen.se 5 dagar innan grävarbetet ska startas. Där ritar du upp på en karta vart du ska gräva och får sedan svar från alla ledningsägare och kan börja gräva.

Gör en begäran om utsättning.

Avtal

Jag ska flytta från min bostad. När måste jag senast säga upp mitt avtal?

Svar: Vid utflytt behöver du säga upp ditt avtal senast samma dag som du flyttar från bostaden.
All information vi behöver kan du enkelt skicka till oss i vårt formulär nedan eller kontakta oss på kundservice då hjälper vi dig.
Vill du flytta med ditt elhandelsavtal till din nya adress kontaktar du din elhandelsleverantör.

Anmäl din flytt här