Hoppa till huvudinnehåll

Elpriskompensationen från regeringen betalas nu ut

Nu betalas ersättningen ut!

Regeringen har beslutat att ge en ersättning till de hushåll som drabbats mest av de höga elpriserna. De har uttalat att det är en exceptionell åtgärd i en exceptionell tid, med höga elpriser under hösten och vintern. De har sökt en lösning att hantera läget som är de anser är enkel och snabb att få till stånd.

Skara Energi kommer  att administrera och betala ut ersättning till de hushåll som finns i vårt nätområde, tillhör du ett annat nätområde kommer du att få ersättning via ett annat nätbolag.

Det har också lagts fram ett förslag om en tilläggsperiod för elprisområde 3 och 4. Dessa områden kommer även få kompensation för mars månad, med en lite annan ersättningstrappa. Denna period kommer att hanteras senare.

obs! Det är regeringen som fastställt hur utbetalningen ser ut och vilka som får den

Mer information finns på Regeringens hemsida, där finns även fler Frågor och svar kring kompensationen


Vilka får ersättning?
Ersättningen kommer att utbetalas till konsumenter som haft en förbrukning på minst 700 kWh per månad, under december, januari och februari. Detta oavsett om man bor i villa, radhus eller lägenhet eller vilken avtalsform man haft på elhandel.
För mars månad kommer ersättning betalas till konsumenter som haft en förbrukning på minst 100 kWh under mars månad.

Vad blir ersättningen?
Ersättningen beräknas via en trappa som börjar på en förbrukning på 700 kWh och sträcker sig till 2000- kWh per månad. Minsta ersättningen blir 100 kr och som max kan ersättningen bli 6 000 kr. Trappan hittar ni på regeringens hemsida i ovan länk.
(För mars månad kommer ersättningen beräknas på en trappa på 100-2000 kWh . Minsta ersättningen blir 100 kr och som max kan ersättningen bli 1000 kr)

När får jag ersättning?
Ersättningen kommer att läggas som ett tillgodo på dina nästkommande fakturor. Detta kommer att ske på fakturan i april.
Du kommer inte att få pengarna utbetalda, utan beloppet kommer att dras av dina nästkommande fakturor, i praktiken kan det betyda att det kan dröja tills full ersättning betalats ut till dig om du har låga belopp på dina fakturor.

Vart ser jag att ersättningen betalas ut?
På varje faktura vi skickar ut finns en specifikation (sid 2-4). Där kommer du kunna se avdraget och hur det räknas av.

Varför har jag inte fått ersättning?
Har du inte fått ersättning uppfyller du inte kriterierna vi fått från regeringen. Vi har ingen möjlighet att ändra eller påverka detta.

Vad händer om jag flyttat?
Enligt direktiven kan ersättningen i princip gå till den som står för abonnemanget vid utbetalningstillfället. Det är elnätsbolaget som avgör. Skara Energi har valt att dela upp ersättningen så att den som förbrukat elen under perioden får ersättning.
Är du inte längre kund hos oss kommer du att få din tillgodofaktura utbetald via SUS, är du inte redan anmäld till kontoregistret gör du det här: Anmälan kontoregistret

Kan jag vänta med att betala min faktura tills jag får kompensationen?
Nej. Utställda fakturor ska betalas på angiven förfallodag.