Hoppa till huvudinnehåll

Hur kan vi hjälpa till?

Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice via e-post, telefon eller genom vårt kontaktformulär. På denna sida finner du även genvägar till populära e-tjänster.

Telefon

E-post

Adress

0511-321 00

kundservice@skaraenergi.se

S A Norlings Gatan 38
532 88 Skara

Våra öppettider

Telefon och reception

Måndag – Fredag 08.00-15.00

 

Lunchstängt 12:00-13:00

Dag före röd dag: Öppet till 14:00

Särskilda öppettider mars och april

2024-03-28

2024-03-29

2024-04-01

2024-04-30

08:00-14:00

STÄNGT

STÄNGT

08:00-14:00

Telefon

E-post

Adress

0511-321 00

kundservice@skaraenergi.se

S A Norlings Gatan 38
532 88 Skara

Våra öppettider

Telefon och reception

Måndag – Fredag 08.00-15.00

 

Lunchstängt 12:00-13:00

Dag före röd dag: Öppet till 14:00

Särskilda öppettider mars och april

2024-03-28

2024-03-29

2024-04-01

2024-04-30

08:00-14:00

STÄNGT

STÄNGT

08:00-14:00

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren till vanliga frågor. Kanske finner du svaret på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss.

Fakturafrågor

Skara Energi erbjuder en modern fakturalösning via vår partner Billogram. Webbfakturan, vilket är din digitala faktura, är en miljövänlig faktura med många interaktiva funktioner. Du kan bland annat direkt via webbfakturan betala den/schemalägga en betalning, aktivera autogiro, kontakta kundservice och mycket mer. Du som idag får din faktura via e-post, SMS eller som E-faktura får automatiskt tillgång till webbfakturan. Du som idag har pappersfaktura kan när som helst byta genom att anmälan dig till webbfaktura här.

Du kan själv välja hur du vill ha din digitala faktura. Önskar du att få din faktura via e-post eller sms fyller du bara i dina uppgifter här. Din faktura skickas då på det leveranssättet som du valt i form av en klickbar länk. Önskar du att få din faktura som e-faktura anmäler du detta på din internetbank.

 

Billogram är vår samarbetspartner. Vi använder deras faktureringstjänst för att kunna erbjuda en smidig och miljövänlig, digital faktura.

Du får tillgång till din webbfaktura genom en länk som vi skickar till dig via e-post, SMS eller som E-faktura. Via denna länk får di tillgång till samtliga webbfakturor som vi har skickat till dig. Om du vill se fakturaspecifikationen för en viss faktura kan du göra det genom att klicka in dig på fakturan. Du kan även välja att skriva ut hela fakturan om du så önskar genom att klicka på ”Spara ned som PDF”.

Om du idag får din faktura som E-faktura ska betalningen ske via din internetbank. I internetbanken kommer du även att få en länk till din webbfaktura, där du kan se din fakturaspecifikation och komma i kontakt med kundservice.

Ja, om du idag har ett autogiromedgivande med oss så kommer detta fortfarande vara aktivt efter övergången till webbfaktura. Om du idag inte har autogiro men vill aktivera det, så kan du enkelt och smidigt aktivera det via din första webbfaktura. En beskrivning över hur du aktiverar autogiro via din webbfaktura finner du här.

Energiskatt debiteras av nätbolaget. Avgiften består av elsäkerhets-, nätövervaknings- och beredskapsavgifter.
Mer information om energiskatten hittar du här.

Svar: Här finns det några olika saker du kan kontrollera för de olika nyttigheterna.

Elhandel:
Avtal: Har du ett anvisat elpris? Teckna ett avtal med valfri elhandelsleverantör för att få bättre pris på den elen du använder. Du ser vilket avtal du har med Billinge Energi på baksidan av din faktura. Har du en annan leverantör, kontakta dom för att få information om ditt avtal.

Läs mer om anvisat elpris här

Förbrukning: Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Oftast är förbrukningen något högre under vintern då det är mörkt och kallt.
Har du installerat någon ny elapparat som kan bidra till den ökade förbrukningen? Om du nyligen installerat t.ex. disk eller tvättmaskin ökar det oftast förbrukningen. Du kan också granska dina vitvaror. Gamla vitvaror förbrukar i regel mer energi än nya och man kan i längden tjäna på att byta ut dom.
Förbrukningen kan vara preliminärberäknad vilket innebär att vi inte har någon faktisk förbrukning att debitera. Då beräknas en preliminär förbrukning som vi debiterar och justerar så snart vi fått ett faktisk förbrukningsvärde för den perioden. Du ser om din förbrukning är beräknad på baksidan av din faktura.

Vatten & avlopp:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Har du nyligen installerat något som förbrukar vatten kan det vara anledningen till den ökade förbrukningen. Att ni blivit fler i hushållet kan också öka förbrukningen.
Läs mer om hur du kan spara på vattnet

Kontrollera om du kan ha en vattenläcka som kan ha ökat förbrukningen.
Läs mer om läckage

Fjärrvärme:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Förbrukningen är oftast högre under den kallare perioden på året och kan skilja en del från år till år beroende på temperaturen för säsongen.

Svar: Självklart! Kontakta oss på kundservice så skickar vi en kopia via mejl eller post.

Svar: Du kan enkelt anmäla e-faktura direkt i din internetbank.

Svar: Du betalar din faktura till BG 5513-8291.

Svar: Om ditt autogiro inte fungerar kan det bero på att din ansökan inte ännu blivit godkänt hos Bankgirocentralen (BGC).
Om du skickar din anmälan kort inpå fakturautskicken kan det dröja till nästa faktura innan det är aktiverat. Om det är några uppgifter som inte godkänns av BGC kommer vi att kontakta dig.

Har ditt autogiro fungerat tidigare men inte gjort det denna gång, kontrollera att det funnits pengar på kontot dagen då betalning skulle ske.
Fanns det inte det betalar du fakturan manuellt, kontakta oss på kundservice för att få ett OCR-nummer.

Svar: Du kan anmäla autogiro enkelt genom din webbfaktura, eller kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.
Läs mer om autogiro här

Svar: Autogiro innebär att på förfallodagen dras totalsumman på din faktura automatiskt från det konto du anmält till oss. Du behöver endast se till att det finns pengar på kontot så sköts betalningen av sig själv, väldigt smidigt!

Elnät

Svar: Alla hushåll har olika energiförbrukning och det kan bero på flera saker. Vi har två olika sidor som kan hjälpa dig.
En för att du ska kunna jämföra din egen energiförbrukning med genomsnittet i Sverige och en där vi delar med oss av en del energispartips.

Jämför din förbrukning med genomsnittet i Sverige
Ta även del av våra spartips!

Svar: Svensk Energi har tagit fram en broschyr för att du som kund ska få bättre kunskap om de olika avgifterna för elmarknaden.
Läs broschyren ”Din kontakt med elföretagen”
Read the english version ”Your contact with electricity companies”

Besök gärna deras hemsida om du vill läsa mer om Sveriges energi.
www.svenskenergi.se

Svar: Som fastighetsägare kontaktar du en elinstallatör som hjälper dig med bytet och rapportering till oss.

Svar: Kolla gärna om det enbart är du som är drabbad. Är det bara du kontaktar du som hyresgäst din hyresvärd som får åtgärda problemet. Du som fastighetsägare kontaktar en elektriker.

Är det fler som är drabbade? Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan nedan.
Lämna din felanmälan här

Fjärrvärme

Svar: Kolla först efter driftinfo i toppen av vår hemsida. Har vi ett känt driftstopp annonseras det alltid där. Finns ingen driftinfo ser nästa steg olika ut beroende på om vi äger din växlare eller inte.
Äger vi din växlare ska du kontakta oss på kundservice för att boka en felsökning. Vi äger oftast växlaren i större fastigheter.
Om vi inte äger din växlare kontaktar du en valfri fackman som hjälper dig att felsöka.
Är du osäker på om vi äger din växlare eller inte? Kontakta oss på kundservice eller lämna en felanmälan nedan så kontaktar vi dig.

Lämna din felanmälan här

Svar: I dagsläget har vi inte någon större utbyggnad av fjärrvärmenätet planerad men vi ansluter enskilda fastigheter om intresse och möjlighet finns. Kontakta oss på kundservice om du är intresserad!

Stadsnät

Svar: Har du redan anmält intresse och tecknat avtal kan du se kölista för Skara på Openbits hemsida. Se kölistan här

Är du intresserad av fiber och vill veta mer? Läs mer på Openbits hemsida

Svar: Du vänder dig till din tjänsteleverantör för bredband- och/eller tv-tjänster.
Har du Fastbit som tjänsteleverantör debiteras avgiften av oss men vid frågor som rör själva tjänsten kontaktar du Fastbits kundservice.
www.fastbit.se

Svar: Alla olika utbud av tjänsteleverantörer kan du läsa mer om på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice så hjälper dom dig att hitta rätt utbud just för dig.
www.openbit.se

Svar: Du kan läsa mer på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice för att få personlig hjälp.

www.openbit.se/connect

Vatten och avlopp

Svar: Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan.
Lämna din felanmälan här

Svar: Grönt vatten beror på en läcka i fjärrvärmeväxlaren. Den gröna färgen är ofarlig och är tillsatt för att hitta läckor.
Gör en felanmälan om läckan så att vi får kännedom om problemet.

Lämna din felanmälan här

Svar: Det vanligaste som hänt när vattnet är grumligt eller brunt är att det kommit med avlagringar av järn i vattnet och det är ofarligt.
Normalt försvinner det efter en stunds spolning i kranen. Undvik vittvätt om vattnet är missfärgat då järn kan färga textilier.

Svar: På sidan Vatten och avlopp – servisanmälan kan du läsa mer om hur du går tillväga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss!

 

 

Övriga frågor

Svar: Vi har installerat 7 offentliga laddstolpar i Skara. Dom är placerade på Vilanområdet, på skoltorget bakom kyrkan, på Marumstorget, på S A Norlings gata 38 och på parkeringen vid Ica Munken. Alla stolparna har en maximal laddning på 11 kW och har Typ 2 uttag (EU-standard).

Svar: Välkommen till Skara! Vi hjälper dig att teckna avtal för bland annat el, vatten, fjärrvärme, sophämtning och slamtömning. Antalet tjänster beror på vilken bostad du flyttar in i.

Gå vidare till formuläret för att teckna de avtal för tjänster som finns för din bostad.

Du kan också kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med hela anmälan!

Svar: Det får du enkelt reda på genom tjänsten Ledningskollen. Du gör en begäran om ledningsanvisning på ledningskollen.se 5 dagar innan grävarbetet ska startas. Där ritar du upp på en karta var du ska gräva och får sedan svar från alla ledningsägare och kan börja gräva.

Gör en begäran om utsättning.

Avtal

Svar: Vid utflytt behöver du säga upp ditt avtal senast samma dag som du flyttar från bostaden.
All information vi behöver kan du enkelt skicka till oss i vårt formulär nedan eller kontakta oss på kundservice då hjälper vi dig.
Vill du flytta med ditt elhandelsavtal till din nya adress kontaktar du din elhandelsleverantör.

Anmäl din flytt här