Hoppa till huvudinnehåll
Kundservice

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi strävar alltid efter att ge dig den bästa möjliga servicen!
Kontakta oss direkt eller sök ditt svar i ”Vanliga frågor” längre ner.

Besöksadress
S A Norlings Gata 38
532 88 Skara

Våra öppettider

Måndag – Torsdag 08:00-16:30
Fredag  08:00-16:00

 

Lunchstängt 12:00-13:00
Dag före röd dag: Öppet till 14:00

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren till vanliga frågor. Kanske finner du svaret på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss.

Fakturafrågor

Riksdagen har beslutat att skattskyldigheten för energiskatt på el ska flyttas från elhandelsföretagen till elnätsföretagen från den 1 januari 2018.

Flytten av skatten innebär inga ökade kostnader för dig som kund, men att skatten du redan betalar till ditt elhandelsföretag hamnar på fakturan från ditt elnätsföretag istället. Fakturan från ditt elhandelsföretag blir alltså lägre, medan fakturan från ditt elnätsföretag blir högre.

Avgifter till staten består av elsäkerhets-, nätövervaknings- och beredskapsavgifter på totalt 57,5 kronor per år (källa: Elsäkerhetsverket). Om du vill veta mer om energiskatten på el i Sverige hänvisar vi dig till Skatteverket.

Svar: Här finns det några olika saker du kan kontrollera för de olika nyttigheterna.

Elhandel:
Avtal: Har du ett anvisat elpris? Teckna ett avtal med valfri elhandelsleverantör för att få bättre pris på den elen du använder. Du ser vilket avtal du har med Billinge Energi på baksidan av din faktura. Har du en annan leverantör, kontakta dom för att få information om ditt avtal.

Läs mer om anvisat elpris här

Förbrukning: Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Oftast är förbrukningen något högre under vintern då det är mörkt och kallt.
Har du installerat någon ny elapparat som kan bidra till den ökade förbrukningen? Om du nyligen installerat t.ex. disk eller tvättmaskin ökar det oftast förbrukningen. Du kan också granska dina vitvaror. Gamla vitvaror förbrukar i regel mer energi än nya och man kan i längden tjäna på att byta ut dom.
Förbrukningen kan vara preliminärberäknad vilket innebär att vi inte har någon faktisk förbrukning att debitera. Då beräknas en preliminär förbrukning som vi debiterar och justerar så snart vi fått ett faktisk förbrukningsvärde för den perioden. Du ser om din förbrukning är beräknad på baksidan av din faktura.

Vatten & avlopp:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Har du nyligen installerat något som förbrukar vatten kan det vara anledningen till den ökade förbrukningen. Att ni blivit fler i hushållet kan också öka förbrukningen.
Läs mer om hur du kan spara på vattnet

Kontrollera om du kan ha en vattenläcka som kan ha ökat förbrukningen.
Läs mer om läckage

Fjärrvärme:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Förbrukningen är oftast högre under den kallare perioden på året och kan skilja en del från år till år beroende på temperaturen för säsongen.

Svar: Självklart! Kontakta oss på kundservice så skickar vi en kopia via mejl eller post.

Svar: Du kan enkelt anmäla e-faktura direkt i din internetbank eller kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Svar: Du betalar din faktura till BG 511-0705.

Svar: Om ditt autogiro inte fungerar kan det bero på att din ansökan inte ännu blivit godkänt hos Bankgirocentralen (BGC).
Om du skickar din anmälan kort inpå fakturautskicken kan det dröja till nästa faktura innan det är aktiverat. Om det är några uppgifter som inte godkänns av BGC kommer vi att kontakta dig.

Har ditt autogiro fungerat tidigare men inte gjort det denna gång, kontrollera att det funnits pengar på kontot dagen då betalning skulle ske.
Fanns det inte det betalar du fakturan manuellt, kontakta oss på kundservice för att få ett OCR-nummer.

Svar: Du kan anmäla autogiro direkt via din internetbank eller på ditt bankkontor. Från och med december 2020 så anmäler du istället enkelt autogiro genom din webbfaktura.
Läs mer om autogiro här

Svar: Autogiro innebär att på förfallodagen dras totalsumman på din faktura automatiskt från det konto du anmält till oss. Du behöver endast se till att det finns pengar på kontot så sköts betalningen av sig själv, väldigt smidigt!

Svar: Då betalas din faktura med autogiro och du behöver ingen inbetalningsavi. Kontakta oss på kundservice om du vill ändra betalsätt.

Svar: Vi har tagit fram en fakturaförklaring för att du enklare ska kunna läsa din faktura. I nedan länk kan du se hela förklaringen.
Se fakturaförklaringen

Elnät

Svar: Alla hushåll har olika energiförbrukning och det kan bero på flera saker. Vi har två olika sidor som kan hjälpa dig.
En för att du ska kunna jämföra din egen energiförbrukning med genomsnittet i Sverige och en där vi delar med oss av en del energispartips.

Jämför din förbrukning med genomsnittet i Sverige
Ta även del av våra spartips!

Svar: Svensk Energi har tagit fram en broschyr för att du som kund ska få bättre kunskap om de olika avgifterna för elmarknaden.
Läs broschyren ”Din kontakt med elföretagen”
Read the english version ”Your contact with electricity companies”

Besök gärna deras hemsida om du vill läsa mer om Sveriges energi.
www.svenskenergi.se

Svar: Som fastighetsägare kontaktar du en elinstallatör som hjälper dig med bytet och rapportering till oss.

Svar: Kolla gärna om det enbart är du som är drabbad. Är det bara du kontaktar du som hyresgäst din hyresvärd som får åtgärda problemet. Du som fastighetsägare kontaktar en elektriker.

Är det fler som är drabbade? Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan nedan.
Lämna din felanmälan här

Fjärrvärme

Svar: Kolla först efter driftinfo i toppen av vår hemsida. Har vi ett känt driftstopp annonseras det alltid där. Finns ingen driftinfo ser nästa steg olika ut beroende på om vi äger din växlare eller inte.
Äger vi din växlare ska du kontakta oss på kundservice för att boka en felsökning. Vi äger oftast växlaren i större fastigheter.
Om vi inte äger din växlare kontaktar du en valfri fackman som hjälper dig att felsöka.
Är du osäker på om vi äger din växlare eller inte? Kontakta oss på kundservice eller lämna en felanmälan nedan så kontaktar vi dig.

Lämna din felanmälan här

Svar: I dagsläget har vi inte någon större utbyggnad av fjärrvärmenätet planerad men vi ansluter enskilda fastigheter om intresse och möjlighet finns. Kontakta oss på kundservice om du är intresserad!

Stadsnät

Svar: Har du redan anmält intresse och tecknat avtal kan du se kölista för Skara på Openbits hemsida. Se kölistan här

Är du intresserad av fiber och vill veta mer? Läs mer på Openbits hemsida

Svar: Du vänder dig till din tjänsteleverantör för bredband- och/eller tv-tjänster.
Har du Fastbit som tjänsteleverantör debiteras avgiften av oss men vid frågor som rör själva tjänsten kontaktar du Fastbits kundservice.
www.fastbit.se

Svar: Alla olika utbud av tjänsteleverantörer kan du läsa mer om på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice så hjälper dom dig att hitta rätt utbud just för dig.
www.openbit.se

Svar: Du kan läsa mer på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice för att få personlig hjälp.

www.openbit.se/connect

Vatten och avlopp

Svar: Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan.
Lämna din felanmälan här

Svar: Grönt vatten beror på en läcka i fjärrvärmeväxlaren. Den gröna färgen är ofarlig och är tillsatt för att hitta läckor.
Gör en felanmälan om läckan så att vi får kännedom om problemet.

Lämna din felanmälan här

Svar: Det vanligaste som hänt när vattnet är grumligt eller brunt är att det kommit med avlagringar av järn i vattnet och det är ofarligt.
Normalt försvinner det efter en stunds spolning i kranen. Undvik vittvätt om vattnet är missfärgat då järn kan färga textilier.

Svar: På sidan Vatten och avlopp – servisanmälan kan du läsa mer om hur du går tillväga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss!

 

 

Övriga frågor

Svar: Fr.o.m 2020-01-01 kan du kontakta PR-Slamtömning’s kundservice för frågor angående din slamtömning.

Gå vidare till PR-Slamsugnings hemsida

Svar: Enskilda avlopp ska tömmas minst en gång per år.

Fr.o.m 2020-01-01 kan du kontakta PR-Slamsugning’s kundservice för frågor angående din slamtömning.

Gå vidare till PR-Slamsugnings hemsida

Svar: Du tar då kontakt med SUEZ (f.d. SITA) som hjälper dig att ändra ditt abonnemang.

Gå vidare till SUEZ hemsida

Svar: Du kontaktar SUEZ (f.d. SITA) kundservice för att anmäla en missad tömning.

Gå vidare till SUEZ hemsida

Svar: För frågor angående ditt sopabonnemang kontaktar du SUEZ (f.d. SITA).

Gå vidare till SUEZ hemsida

Svar: Vi har installerat 7 offentliga laddstolpar i Skara. Dom är placerade på Vilanområdet, på skoltorget bakom kyrkan, på Marumstorget, på S A Norlings gata 38 och på parkeringen vid Ica Munken. Alla stolparna har en maximal laddning på 11 kW och har Typ 2 uttag (EU-standard).

Svar: Välkommen till Skara! Vi hjälper dig att teckna avtal för bland annat el, vatten, fjärrvärme, sophämtning och slamtömning. Antalet tjänster beror på vilken bostad du flyttar in i.

Gå vidare till formuläret för att teckna de avtal för tjänster som finns för din bostad.

Du kan också kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med hela anmälan!

Svar: Det får du enkelt reda på genom tjänsten Ledningskollen. Du gör en begäran om ledningsanvisning på ledningskollen.se 5 dagar innan grävarbetet ska startas. Där ritar du upp på en karta var du ska gräva och får sedan svar från alla ledningsägare och kan börja gräva.

Gör en begäran om utsättning.

Avtal

Svar: Vid utflytt behöver du säga upp ditt avtal senast samma dag som du flyttar från bostaden.
All information vi behöver kan du enkelt skicka till oss i vårt formulär nedan eller kontakta oss på kundservice då hjälper vi dig.
Vill du flytta med ditt elhandelsavtal till din nya adress kontaktar du din elhandelsleverantör.

Anmäl din flytt här

Webbfaktura

I december kommer vi att övergå till en ny och modern faktura – webbfaktura. Detta är en mer miljövänlig, ​digital​ faktura med många interaktiva funktioner. Du kommer bland annat att direkt via webbfakturan kunna betala fakturan/schemalägga en betalning, aktivera autogiro, kontakta kundservice och mycket mer.

Du som idag får din faktura via e-post eller som E-faktura kommer automatiskt att få tillgång till webbfakturan. I och med bytet till webbfaktura kan du dessutom välja att få din faktura via SMS, fyll i så fall i dina uppgifter här.

För dig som har pappersfaktura så kan du redan nu anmälan dig för att få en smidigare och miljövänligare, digital faktura framöver genom att fylla i dina uppgifter här.

Billogram vår nya samarbetspartner och i december kommer vi att använda deras faktureringstjänst, för att kunna erbjuda en mer modern och miljövänlig, digital faktura.

Om du får en digital faktura kommer du via webbfakturan att kunna se en fakturaspecifikation, precis som vanligt. I och med bytet i december till vår nya fakturapartner, Billogram, så kommer vi att uppdatera utseendet på fakturan för alla våra kunder. Detta för att göra denna ännu mer tydlig för dig som kund.

I och med bytet till webbfaktura i december kommer vi att starta ett nytt bankgironummer. Fram till dess ska du fortsatt betala till bankgironummer: 511-0705. Det står alltid angivet på varje faktura till vilket bankgironummer du ska betala. Kontrollera på fakturan vilket bankgironummer som gäller för din faktura eller kontakta vår kundservice om du känner dig osäker.

Om du idag får din faktura via e-post kommer du fortsatt att få det. Istället för att få fakturan bifogad som en PDF-fil kommer du istället att få en länk till din webbfaktura, där du kan ta fördel av samtliga nya funktioner.

Om du idag får din faktura som E-faktura, kommer du fortsatt få det och betalningen kan som vanligt ske via din internetbank. Du kommer även att få en länk till din webbfaktura, där du kan ta fördel av de nya funktionerna.

Ja, om du idag har ett autogiromedgivande med oss så kommer detta fortfarande vara aktivt efter övergången till webbfaktura. Om du idag inte har autogiro men vill aktivera det, så kan du enkelt och smidigt aktivera det via din internetbank eller senare via din första webbfaktura.